06 45 96 25 28 info@commonplus.nl

Sociale media inzetten voor jouw bedrijf is goed voor je online zichtbaarheid en het kan helpen om in contact komen en te blijven met jouw doelgroep. Een goede aanpak is onmisbaar, maar laat je niet gek maken. Voor je het weet zie je door de bomen het bos niet meer.

Sociale media en de manier waarop je het gebruikt is persoonlijk, het straalt jouw missie uit en is dus belangrijk genoeg om je goed voor te bereiden. Ik schrijf wel vaker over goede voorbereiding, want voorbereiden is belangrijk.

Welke sociale media zet ik in voor mijn bedrijf

Welke kanalen je inzet hangt van een aantal factoren af.

Allereerst onderzoek je vooraf waar jouw klant gebruik van maakt, waar jouw klant zit.

Ten tweede heb je als ondernemer (meestal) een website. De informatie daarop kan je zelf delen via andere sociale mediakanalen, maar kan ook worden gedeeld door de bezoeker.

Tot slot helpt het om actief te blijven. De informatie op je site delen via sociale media zorgt voor toename van de naamsbekendheid en je bouwt aan je netwerk.

Dus: onderzoek wat het beste bij je doelgroep past, bepaal hoe je deze sociale media wilt gebruiken en maak daarvoor een strategie en planning. Wat erg handig is, is een tool waarmee je een aantal berichten tegelijk klaar zet (bijvoorbeeld Hootsuite). Dat scheelt tijd. Onderzoek wat bij je past, er is veel over geschreven en veel over te leren.

Tips en meer

  • Maak gebruik van deelknoppen op je website. Zo kan de bezoeker jouw content gemakkelijk delen
  • Onderzoeken waar jouw doelgroep zich bevindt? Maak een plan hoe je de kanalen wilt inzetten
  • Begin klein, focus op 1 of 2 kanalen en breidt daarna uit, als je dat tenminste wilt
  • Maak het jezelf gemakkelijk en gebruik een tool en een sociale mediaplanner
  • Plan een vast moment in je agenda, dan kun je volledig focussen op het plannen, maken en delen van posts
  • Kijk ook eens rond hoe anderen in jouw vakgebied sociale media inzetten.

Sociale media is een mogelijkheid om jouw bedrijf online in het licht te zetten. Bedenk wel dat jouw posts persoonlijk zijn, jij deelt dit met jouw (potentiële) klant en de posts zeggen iets over hoe jij werkt, jouw dienst of product en jouw bedrijf. Blijf bij jezelf en kloon niet een ander.

Jij hebt iets (product of dienst) te bieden, dat uniek is. Dat maakt jou zo bijzonder! Blijf trouw aan jezelf en jouw waarden en missie. Alleen dan vind je (ook via sociale media) jouw ideale klant.

Pak het rustig aan, hou overzicht en lukt het niet? Vraag dan om hulp.

Veel succes!

COMM-ON+
Share This